A vállalkozások egyik komoly kihívása a munkaerő jelentős vándorlása, a magas fluktuáció.
Azok a cégek, amelyek felismerték, hogy a munkavállalók képzésére fordított idő és erőforrás nemcsak a szakmai fejlődést szolgálja, hanem hatékony eszköz lehet a fluktuáció csökkentésére is, jelentős előnybe kerülhetnek versenytársaikkal szemben. Blogbejegyzésünkben megvizsgáljuk, milyen károkat okoz egy cégnek a magas fluktuáció, és hogyan járulhat hozzá a munkavállalók képzése az alkalmazottak megtartásához.
Hogyan jelent veszteséget egy vállalkozásnak a fluktuáció?
Az alkalmazottak fluktuációja több területen okozhat veszteséget egy vállalat számára. Lássunk néhány példát!
Nőnek a toborzási és felvételi költségek
Minél több munkavállalót kell pótolni, annál magasabb a cég ráfordítása. Egy-egy alkalmazott pótlásának költsége – figyelembe véve az álláshirdetések feladását, a toborzási díjakat, a jelöltek szűrésével és interjúztatásával töltött időt, és persze az új alkalmazottak betanítását, beillesztését – akár sokmilliós tételt is jelenthet.
Nőnek a képzési és fejlesztési költségek
Amikor egy munkavállaló távozik, a képzésébe és fejlesztésébe fektetett összeg lényegében elveszik. A stratégiailag gondolkodó vállalatok jelentős erőforrásokat fordítanak képzési programokra, hogy biztosítsák és fejlesszék a munkavállalók készségeit és termelékenységét. Amikor a fluktuáció bekövetkezik, ezek a befektetések nem hozzák meg a várt hozamot, és további erőforrásokat kell elkülöníteni az új alkalmazottak képzésére.
Csökken a termelékenység
Az alkalmazottak fluktuációja a termelékenység átmeneti csökkenéséhez vezethet, amíg az újonnan felvett munkatársak átesnek a tanulási folyamaton, és teljes mértékben elsajátítják a feladataikat vagy képesek lesznek a munkakörrel járó felelősség vállalására. Kutatások szerint akár fél évbe is beletelhet, amíg egy új alkalmazott eléri az elődjével azonos termelékenységi szintet. Ezen átmeneti időszak alatt a vállalatnál hatékonyságbeli hiányosságok, hibák és ki nem használt lehetőségek fordulhatnak elő, amelyek mind pénzügyi következményekkel járhatnak.
Elvész a szervezeti tudás
A tapasztalt alkalmazottak értékesen járulnak hozzá az idők során felhalmozódott, gyakran versenyelőnyt jelentő szervezeti tudáshoz és szakértelemhez. Amikor távoznak, ez a tudás elveszhet vagy jelentősen csökkenhet, amely hiányosságokat okozhat a működésben, a döntéshozatalban és az ügyfélkiszolgálásban. E tudásbázis újjáépítése időigényes és költséges lehet a vállalat számára.
Negatív hatás az ügyfelek elégedettségére
A magas fluktuációs ráta negatívan befolyásolhatja az ügyfélkapcsolatokat és az elégedettséget. Az ügyfelek fennakadásokat érezhetnek a szolgáltatás minőségében, de zavarhatja őket például a kapcsolattartóik személyének gyakori változása is. Kutatások szerint az ügyfelek elvándorlási aránya általában megnő azokban a szervezetekben, ahol magas az alkalmazottak fluktuációja. Ez természetesen bevételkieséshez és a vállalat hírnevének romlásához vezet.
A képzés mint megoldás
A fentiek alapján látható, hogy a fluktuáció jelentős pénzügyi terheket róhat a cégekre, amely kihat a nyereségességre, a versenyképességre és a hosszú távú fenntarthatóságra. A stratégiai alapon működő munkáltatók ezért gyakran törekszenek a fluktuáció csökkentésére és a tehetségek megtartására irányuló módszerek bevezetésére, hogy mérsékeljék ezeket a pénzügyi veszteségeket. Lássuk, milyen pozitív hatása van a képzésnek a munkavállalókra.
1. Növeli az elkötelezettséget, lojalitást
Azok a munkavállalók, akik érzik, hogy a vállalatuk érdekelt abban, hogy fejlessze és támogassa őket, hajlamosabbak maradni, vagyis a képzés nemcsak a szakmai készségeiket fejleszti, hanem az elkötelezettségüket és hűségüket is a cég irányába.
2. Karrierfejlődési lehetőségeket biztosít
Az alkalmazottak számára nyújtott karrierfejlődési lehetőségek rendkívül motiválóak lehetnek. Azok a vállalatok, amelyek elismerik és támogatják a munkavállalóik fejlődését, a komoly ambíciókkal rendelkező embereket is megtarthatják.
3. Növeli a munkavállalói piaci értékét
A vállalatok által biztosított képzés javíthatja az alkalmazottak piacképességét. Ezáltal az alkalmazottak magasabb értéket képviselnek, és motiváltak lesznek arra, hogy hosszú távon a vállalatnál maradjanak, hiszen érzik, hogy szakmailag fejlődnek. Természetesen előfordulhat, hogy egy másik cég elcsábítja őket magához, de itt érdemes kitérni a klasszikus történetre.
Két cégvezető beszélget.
– Te, nem félsz attól, hogy túl sokat képzed az embereidet, annyira, hogy a konkurencia levadássza őket magának? – kérdezi az egyik.
A másik erre azt feleli: – Nem az az igazi baj, ha képzem őket, és elmennek máshová, hanem ha nem képzem őket, és itt maradnak…
4. Támogatja a mentális egészséget
A munkavállalók mentális egészségének támogatása fontos a fluktuáció csökkentése érdekében. A képzési lehetőségek nemcsak a szakmai, hanem a személyes fejlődést is szolgálják, hozzájárulva a munkavállalók jólétéhez, elégedettségéhez, szellemi egészségéhez, kiegyensúlyozottságához.
5. Jobb belső kommunikáció és együttműködés kialakítását teszi lehetővé
A képzések résztvevői gyakran olyan munkatársak, akik különböző részlegeken vagy területeken dolgoznak. A közös képzések és workshopok kiváló lehetőséget teremtenek a belső kommunikáció és együttműködés erősítésére, amely hozzájárul a munkahelyi kultúra javulásához.
Zárszó
A munkavállalók képzése nemcsak a személyzet fejlesztését, hanem a fluktuáció csökkentését is szolgálja. Azok a vállalatok, amelyek elkötelezettek a munkavállalóik fejlesztése iránt, nemcsak szakmailag készítik fel őket a változó piaci igényekre, hanem erősítik az elkötelezettségüket és hűségüket is. A munkavállalók elégedettsége és fejlődése tehát közvetlenül összefügg a vállalatok hosszú távú sikerével és stabil működésével.
A következő részben…
Legközelebb arról lesz szó, hogy miért érdemes felnőttként is elkezdeni tanulni, egyéni szinten milyen előnyei vannak az élethosszig tartó tanulásnak.